Svalová nerovnováha v oblasti kolene a možné řešení

10.10. 2017Filip Kuňák1933x

Čím dál tím častěji se v naší praxi setkávám s lidmi, kteří mají bolavá kolena a s tím spojenou omezenou hybnost. Zatímco dnešní dětská populace tráví čím dál tím více času u počítačů, tabletů a mobilních telefonů, tak dospělá populace čím dál tím častěji začíná vyhledávat různé druhy pohybových a sportovních aktivit.

Z drtivé většiny to bývá nejdostupnější možná aktivita a tou je běh. Dále také přibývají vysokohorští turisté, cyklisté, ale také lidé, kteří docházejí na nejrůznější kruhové tréninky a podobně.

Proč o těchto aktivitách mluvím?

Všechny tyto aktivity více či méně zatěžují kolenní klouby a dolní končetiny obecně. Není ani tak problém v aktivitách samotných, ale spíše v lidech, kteří je provádějí (hlavně jakým způsobem).

Především myslím lidi, kteří se dlouhá léta nehýbali a rozhodli se, že udělají něco dobrého pro své tělo a tak začnou běhat nebo cvičit. Myšlenka je samozřejmě úžasná, chtějí být v kondici a celkově se cítit lépe.

Také sem samozřejmě patří lidé různých věkových skupin, kteří jsou zvyklí na pohyb a dlouhá léta sportují. Jejich kolena však vlivem neosového zatížení a přetížení začnou bolet.

Špatná stabilizační funkce

Všichni lidé, kteří mají vlivem bolesti omezenou hybnost mají jednu společnou věc. Je to špatná stabilizační funkce svalů v oblasti kolenního kloubu a celkové svalové nerovnováhy..

Při zatížení se většina zátěže přenáší přímo do vazů a menisků a kolena začnou bolet. Nemusí to být bezprostřední reakce na zátěž, ale v delším časovém horizontu je to nevyhnutelné.

Stabilita kolene je jasně daná

Svalovou stabilitu kolenního kloubu tvoří především mediální hlava (vastus medialis) čtyřhlavého stehenního svalu (m. quadriceps femoris) a vyvážený svalový tonus svalů přední a zadní strany stehna.

Při svalové nerovnováze kolenního kloubu je většinou mediální hlava čtyřhlavého stehenního svalu utlumená, svaly na přední straně stehna mají zvýšený tonus a naopak svaly na zadní straně stehna mají tonus snížený.

To má pak za následek neosové zatížení kolenního kloubu a dochází k nadměrnému tření a páčení uvnitř kloubu. Čéška je také násilně tažená mimo svou ideální pozici, což na stabilitě kolene také moc nepřidá.

Klíčem je vyřešit svalovou nerovnováhu

Možné řešení přetíženého kolene:

  • Je třeba z počátku nezatěžovat bolavé koleno, především pak svaly na přední vnější straně stehna.
  • Snížit svalový tonus na přední vnější straně stehna (zvolit vhodný protahovací cvik).
  • Naučit se aktivovat (posilovat) stabilizační funkci mediální hlavy čtyřhlavého stehenního svalu především v monopedálním opření dolní končetiny.
  • Dále je vhodné posílit svaly zadní strany stehna, ale v kontextu správně nastavené pánve.
  •  Také doporučuji trénovat osové zatížení celé dolní končetiny.

Lepší je to vyřešit s pomocí někoho, kdo tomu rozumí

Vyřešit bolesti a omezení hybnosti zapříčiněné chronickým přetížením daného kloubu je mnohdy běh na dlouhou trať a chce to trpělivost a odhodlání.

Také to chce zvolit správný a efektivní postup. Vždy je lepší si najít někoho, kdo tomu rozumí a pomůže vám. Jestli máte někoho, komu věříte, tak k němu zajděte.

Můžeme vám pomoci i my

Jestli neznáte nikoho, komu byste věřili, můžete zkusit nás. Objednejte se k nám na vstupní diagnostiku a my vám pomůžeme.

Také nám můžete napsat email na adresu info@coreacademy.cz a my vám s radostí poradíme.

Filip Kuňák
Jsem pohybový terapeut a rád učím lidi, jak se jednoduše, efektivně a s radostí jednou provždy zbavit svých bolestí. Právě proto jsme vytvořili akademii zdravého pohybu CORE ACADEMY.cz a internetový blog ZDRAVÁ MAMINKA.cz. Pomáháme lidem po celé republice znovu získat radost z bezbolestného pohybu. Při své práci se denně setkávám s neskutečným potenciálem, který aktivní hluboké stabilizační svaly a správné pohybové návyky opravdu mají. Není nic lepšího, než když vidím, jak tyto pravidla a principy zdravého pohybu zlepšují kvalitu života u všech mých klientů. Učíme ostatní lidi používat hluboké stabilizační svaly a správné pohybové návyky v jejich prospěch. Díky tomu může být Vaše tělo zdravé a odolné.

Stále nemáte naší e-knihu?

 

Stáhněte si e-knihu Zázračných 15 minut denně aneb vyměňte gram pohodlí za kila úlevy

Komentáře